In (en uit) de mode

Beste lezer,

 

Word je ook regelmatig gemaand eens wat vaker out of the box te denken? Valt het je ook op dat bijna iedereen in de een of andere bubbel zit, zeg maar. Dat veel mensen alles super vinden, meer dan prima? En dat het zomaar kan zijn dat ze morgen op vakantie gaan, de lotto winnen of de baan van hun leven vinden?

 

Om te janken

Misschien verbaas je je, net als ik, over al die modewoorden en –uitdrukkingen. Waarom zeggen mensen ineens dat ze janken in plaats van huilen, hebben ze het te pas en te onpas over verbinding maken, zeggen ze bij alles dat ze ervoor kiezen, en vertéllen ze je iets niet gewoon, maar willen het graag met je delen? Het gaat dus over taalgebruik in deze nieuwsbrief!

 

Taalgebruik

Ik stuur deze keer berichtjes over

  • 'uit de mode maar blijvend populair'
  • vacatureteksten die je best anders, maar toch modieus kunt opstellen
  • 'zelfstandige' tekstschrijvers
  • briefing en offerte
  • 'en' gebruiken aan het begin van een zin: 'vroeger' niet, nu wel?
  • (bijna) vergeten woorden  

Tussendoor vrolijk ik je op met de woorden die mensen mooi vonden toen zij in 2004 meededen aan een onderzoek van Onze Taal. Inmiddels dertien jaar geleden, maar nog steeds actueel.

 

Bollebozen en regelneven

Misschien zijn ze wel uit de mode, maar sommige woorden blíjven populair. Toen Van Dale 150 jaar bestond (2014), was er de verkiezing van hét Van Dale Jubileumwoord. Het woord dat, hoewel misschien oud, toch nog gebruikt werd; het woord dat was bijgebleven. 

TOP-3

1. bolleboos (1866) Betekenis in het woordenboek van 1884: 'een bijzonder knap mensch, iemand die in iets uitmunt'. Het woord betekent in het Jiddisch 'heer des huizes'.

 

2. regelneef: voor eerst gesignaleerd in 1977. Volgens het woordenboek uit 1984 is het 'iemand met een overdreven organisatiedrift, iemand die alles wil regelen'. Koot en Bie maakten het in de jaren tachtig algemeen bekend.

3. bekokstoven (1900) Volgens het woordenboek uit 1950 betekent het iets 'heimelijk, buiten iemand om tot stand brengen of regelen. Ook wel bekonkelen'.

 

Andere gedenkwaardige woorden die meededen aan de verkiezing: nozem, mieters, vlaflip, ontvrienden, kukelen en fuif.

 

Dát is een leuke vacature!

In vacatureteksten zijn werkzaamheden al snel ‘uitdagingen’ en zoeken de meeste werkgevers 'innovatieve' en 'flexibele' mensen die uit hun 'comfortzone' durven komen. Maar een vacaturetekst moet opvallen. Dat kan door origineel te zijn en met de taal te spelen. En door een verrassende insteek te kiezen om de baan zo aantrekkelijk mogelijk te presenteren. Die insteek kan natuurlijk best anders zijn dan ‘wij bieden’ en ‘wij vragen’. Een paar tips voor als je zelf gaat schrijven.

  • Goed om te weten: een vacaturetekst wordt hooguit 69 seconden bekeken.
  • Begin met de clou, de functietitel en –omschrijving, en bouw de tekst vervolgens logisch op.
  • Zorg dat het geheel overzichtelijk is. Gebruik (opvallende) kopjes om de tekst in te delen.
  • Schrijf op de persoon gericht, spreek de lezer aan, stel vragen, nodig uit.
  • Gebruik korte, krachtige zinnen, originele woorden.
  • Wees creatief. Beschrijf bijvoorbeeld een werkdag om te vertellen wat het werk inhoudt.
  • Weet wie je doelgroep is en bepaal aan de hand daarvan ‘zoekwoorden’ die iemand zal gebruiken als hij op internet naar een baan zoekt. Verwerk die in de titel, de kopjes en de rest van de tekst.
Hulp nodig? Laat het me weten!

Mooi woord: geheimenis

'Heel mooi vind ik geheimenis. Omdat het mysterie suggereert, maar zonder angst of verschrikking; er zit heel veel belofte van goeds in dit woord.'

 

'Zelfstandig' tekstschrijver?


Ben jij een zelfstandig tekstschrijver, vroeg iemand me laatst. Bij dat ‘zelfstandig’ krijg ik altijd de kriebels,  de associatie van een klein kind dat zonder hulp al een paar stappen kan zetten. Knap hoor! 

 

Gewoon tekstschrijver

Nee, ik noem me dus geen zelfstandig tekstschrijver, geen zzp’er en ook geen storyteller (erg in de mode). Ik zeg dat ik tekstschrijver, redacteur of (communicatie)adviseur ben, omdat ik veel meer doe dan schrijven.

 

Maar het liefst heb ik dat je mijn naam kent. Dat je denkt 'ik moet CARLA bellen of mailen' als je een tekstschrijver nodig hebt.

Een tekstschrijver nodig ? Laat het me weten

Vraag, briefing, offerte

Wat voor mij nooit uit de mode zal raken is persoonlijk contact, en een gedegen briefing. Als je mij vraagt voor een opdracht, spreek ik dus eerst graag af voor 'een goed gesprek'. Op basis daarvan maak ik vervolgens een offerte.

  • Ik vat daarin je wensen samen,
  • beschrijf hoe ik de klus ga aanpakken,
  • schat in hoeveel uur me dit zal kosten (bij grote opdrachten per stap),
  • en kom tot een financieel aanbod.

Uurtarieven

Ik werk met uurtarieven, niet met een pagina- of woordprijs. Die uurtarieven zijn flexibel, afhankelijk van wat je me vraagt te doen (advies, schrijven, redactie, correctie).


 

 

Vaak kom ik tot één prijs voor de opdracht. Soms maak ik een schatting van een minimum en een maximum aantal uren en doe daarvoor een aanbod. 

 

En natuurlijk hoop ik dan dat ik je met mijn offerte over de streep trek.

 

Wil je praten over een opdracht? Laat het me weten

Mooi woord: schuddebuiken

'Het mooiste woord in het Nederlands is schuddebuiken vanwege zijn koddig voltooid deelwoord: geschuddebuikt.'

 

'En' aan het begin van de zin: mag dat?

Deze tekstschrijver maakt fouten tegen de taalregels! Eind jaren negentig deed ik iets wat nog niet in de mode was. Daarover kreeg ik het aan de stok met de secretaresse van een scheidend directeur. Ik had een verhaal over hem geschreven en hij was er blij mee. Zij wees de tekst af. En omdat secretaresses het vaak voor het zeggen hebben, ging het verhaal niet door. Wat was er mis: het gebruik van ‘en’, zoals in de voorgaande zin. Volgens een oude schoolregel die zij in haar hoofd had, begon je een zin nooit, maar dan ook nooit, met ‘en’. In de praktijk ligt dat een stuk genuanceerder.

 

Mag het nu wel of mag het niet? Kijk hier!

 

Ken je deze nog?

Woorden als mazzel, leip, kicken, mega en cocoonen hoor je bijna nooit meer. Uit een Engels onderzoek blijkt dat woorden zo’n veertien jaar in de mode blijven. Maar sommige houden het ook daarna nog vol ('zeg maar’ / 'ik ga ervoor’). Andere winnen soms onverwacht weer aan populariteit zoals ‘opzouten’.

Ken je u deze nog? Vast niet!
Besjoechelen: belazeren Achterkousigheid: onoprechtheid IJlebenen: haastig lopen

Labberlottig: lamlendig Lettervrucht: iets wat geschreven is

Pantoffelregiment: gezin waar de vrouw de baas is

Treurgeestig: weemoedig, melancholiek

Wervelziek: licht in het hoofd, duizelig

Suzannaboef: wellustige oude man

 

(uit het Verdwijnwoordenboek van Ton den Boon Julius ten Berge)

 

Mooie woorden:
elders, lapzwans en melancholie

'Elders klinkt fris en sprankelend en duidt iets aan dat er eigenlijk niet is, en je daardoor aan bijna niets doet denken.'

 

Meer mooie woorden die in het onderzoek van Onze Taal genoemd werden: friemelen, lapzwans, euvel en aanmonsteren. Lankmoedigheid en boterbabbelaar, fluweel, ooievaar, dommelen, melancholie, kabbelen, lanterfanten, slampampen en wielewaal. En het allermooiste woord vonden de deelnemers desalniettemin.

 

Verhuisd naar de Oranjestraat

Na vier jaar BINK 36 ben ik met Dialoog tekstbureau verhuisd naar het koninklijke Haagse Hofkwartier. Het verschil kan bijna niet groter zijn. Van een gigantisch kantorenverzamelgebouw waar iedereen verdwaalde, naar een bedrijfshuis met vijf andere ondernemers. Ik werk nu in de Oranjestraat, om de hoek bij het Paleis Noordeinde.

Dialoog tekstbureau,

Carla van den Bergen

Oranjestraat 3,

2514 JB Den Haag

 

t: 070 427 86 61/06 5042 0581

e: dt@xs4all.nl w: www.dialoogtekstbureau.nl 

 

Bovenstaande foto's gemaakt tijdens de tentoonstelling Puck & Hans - Couture Locale (Amsterdam Museum, juni-september 2017)

 

Afmelden